Iedereen leert, maar niet iedereen weet hoe
- Catherine
- 3 nov
- 3 minuten om te lezen
Veel jongeren steken uren in hun schoolwerk, maar raken toch gefrustreerd als het resultaat tegenvalt. Ze herlezen, onderlijnen, maken samenvattingen — en vragen zich af waarom het niet blijft hangen. Ouders kijken machteloos toe en denken: “Hij doet zo zijn best, maar het lukt niet.”
“Leren leren” lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet.
Voor jongeren is leren leren een proces van vallen en opstaan. Het vraagt inzicht in hoe hun brein werkt, structuur in hun aanpak, en vooral: ondersteuning van volwassenen die begrijpen dat dit een vaardigheid is die groeit met tijd, oefening en vertrouwen.

Waarom leren leren niet vanzelf gaat
Onderzoek in Vlaanderen toont dat veel schoolgaande jongeren nog zoekende zijn in hun leerproces. Ze weten vaak niet goed hoe ze moeten studeren of plannen. “Leren leren” vraagt metacognitieve vaardigheden – het vermogen om na te denken over je eigen leren:
Wat begrijp ik al?
Wat werkt voor mij?
Hoe kan ik dit beter aanpakken?
Dat soort reflectie komt niet vanzelf. Jongeren moeten het leren, en daarvoor hebben ze begeleiding nodig. In mijn praktijk als kinder- en jongerentherapeut zie ik vaak dat achter studieproblemen gevoelens van onzekerheid, faalangst of prestatiedruk schuilgaan. Leren leren is dus niet enkel een cognitief proces, maar ook een emotioneel en relationeel proces.
Iedereen die mij kent…
Iedereen die mij kent, weet dat jongeren die het lastig hebben op school en met leren, nauw aan mijn hart liggen. Ik ontmoet hen vaak op momenten waarop ze het geloof in zichzelf een beetje kwijt zijn. En telkens opnieuw raakt het me hoe hard ze hun best doen, ondanks de teleurstellingen of de druk die ze voelen.
Ik wil er zijn voor hen — als een hulpbron die, ondanks de moeilijkheden, blijft zien wie ze zijn: nieuwsgierig, gevoelig, vol potentieel.Want achter het “niet kunnen” of “niet willen” zit meestal een jongere die wél wil groeien, maar nog iemand nodig heeft die gelooft dat het kan.
De kracht van samen leren
Tijdens mijn tweedaagse workshop “Leren leren” gaan we samen op zoek naar wat jongeren echt nodig hebben om sterker te leren leren. We bekijken hoe leren werkt in het brein, hoe motivatie en concentratie zich ontwikkelen, en hoe we jongeren kunnen helpen om inzicht te krijgen in hun eigen manier van leren en tempo.
Daarnaast oefenen we hoe we als begeleiders — therapeuten, leerkrachten, opvoeders of coaches — jongeren kunnen ondersteunen in het ontwikkelen van gezonde studiegewoonten en een realistisch zelfbeeld.
We werken niet alleen aan strategieën, maar ook aan begrip. Want pas als jongeren begrijpen waarom iets moeilijk gaat, kunnen ze bewuster kiezen hoe ze ermee omgaan.
Psycho-educatie: inzicht voor jongeren én ouders
Een belangrijk onderdeel van de workshop is psycho-educatie: uitleg geven over hoe leren werkt, wat stress doet met het brein, en waarom motivatie soms verdwijnt. Jongeren ontdekken dat ze niet “lui” of “dom” zijn — maar dat hun brein tijd nodig heeft om te groeien. Ouders leren hoe ze hun kind kunnen ondersteunen zonder te veel druk of controle.
Die inzichten creëren rust. Ze helpen gezinnen om anders te kijken naar leren, falen en inspanning. Leren leren wordt dan niet langer een strijd, maar een gedeelde zoektocht.
Samen bouwen aan veerkracht
Leren leren gaat over veel meer dan studeren. Het gaat over leren omgaan met jezelf, met verwachtingen, met fouten en met succes.Als begeleiders en ouders kunnen we jongeren helpen om daarin sterker te worden:door te luisteren, door te normaliseren, door kleine stapjes zichtbaar te maken.
Wanneer jongeren ervaren dat leren een proces is — niet iets wat meteen perfect moet — groeit hun zelfvertrouwen en veerkracht.En precies dat is de kern van leren leren.
Je las een blog van Catherine De Vriendt kinder- en jongerentherapeut bij Centrum Differentia....
.... maar neem gerust ook nog een kijkje op mijn website:





Opmerkingen