Beste lezers,
In deze blog wil ik een krachtige metafoor met jullie delen die ons kan helpen begrijpen waarom proactief handelen van cruciaal belang is, vooral als het gaat om succes op school. Laten we eens kijken naar het verhaal van de kikker in de pot en hoe het parallel loopt met de ervaring van studenten die zich laten meeslepen door uitstelgedrag, gebrek aan zelfvertrouwen of aan inzet.
Stel je voor dat er een pot met koud water is waar een kikker in zwemt. Langzaam wordt het vuur onder de pot aangestoken en het water begint te verwarmen. In het begin is het water nog aangenaam voor de kikker, en hij zwemt rustig rond.
Na verloop van tijd begint de temperatuur echter te stijgen. Het water wordt warmer en warmer. De kikker begint zich een beetje ongemakkelijk te voelen, maar hij blijft toch rustig doorgaan met zwemmen.
Terwijl de temperatuur blijft stijgen, raakt het water uiteindelijk zo heet dat de kikker het niet meer kan verdragen. Maar tegen die tijd is hij al te zwak om eruit te springen. Hij blijft in de pot, zelfs als het hem uiteindelijk fataal wordt.
Dezelfde dynamiek kan zich voordoen bij studenten die zich, tijdens het schooljaar, laten meeslepen door uitstelgedrag, gebrek aan zelfvertrouwen, inzet, of andere redenen die kunnen leiden tot schoolachterstand. Aanvankelijk lijkt het allemaal niet zo erg. Ze blijven misschien achter met hun studiewerk, maar ze denken dat ze het kunnen bijbenen. Net als de kikker die langzaam aan het opwarmende water wennen, wennen ze aan hun toenemende achterstand.
Maar na verloop van tijd wordt de druk van schoolwerk en deadlines steeds groter. De achterstand wordt steeds moeilijker in te halen. Toch blijven ze passief en laten ze de situatie verslechteren, net als de kikker die te zwak wordt om uit de pot te springen.
Uiteindelijk kunnen ze geconfronteerd worden met ernstige consequenties, zoals slechte cijfers, waarschuwingen of zelfs een clausulering. Net als de kikker die in het hete water blijft, kunnen ze vast komen te zitten in hun eigen passiviteit, zonder de kracht om actie te ondernemen en hun situatie te verbeteren.
Daarom is het zo belangrijk om proactief te handelen met onze jongeren. Dit betekent begrip tonen, verbindend communiceren, samen de redenen van slechte resultaten onderzoeken, er zijn bij moeilijkheden, begrip hebben voor het puberbrein, geloven in hun mogelijkheden en talenten, en een niet aflatende nabijheid bieden.
Door deze benadering kunnen we studenten ondersteunen bij het ontwikkelen van veerkracht, zelfvertrouwen en een proactieve houding ten opzichte van hun leerproces. Laten we samen streven naar een omgeving waarin elke student de kans krijgt om te groeien en te bloeien, ongeacht de obstakels die ze tegenkomen.
Met warme groeten,
Catherine
Comments