Ik vroeg naar haar verwachtingen over de loopbaancoaching. “Ik weet het niet zo goed,” antwoordde ze met een klein stemmetje. “Ik maak me zorgen over mijn leerlingen, zeker nu ik ziek ben. Soms word ik ‘s nachts wakker en begin ik te piekeren, waardoor ik niet meer in slaap geraak. Dan ben ik overdag heel moe. In combinatie met het vele werk voor school besteed ik vervolgens niet genoeg aandacht aan mijn gezin. Het lukt mij nooit om alles rond te krijgen. Het liefst vind ik een evenwicht tussen mijn gezin en mijn job als leerkracht. En tijd om van het leven te genieten…”
Wie ze is? Een gedreven leerkracht. Iemand met een hart voor kinderen en een passie voor onderwijs. Maar ook gewoon een vrouw, een mama, een mens - iemand die het moeilijk heeft. Die steeds tegen zichzelf zegt: tijd voor mezelf, dat doe ik later wel. Herkenbaar?
Je passie is je valkuil
Als leerkracht begin je vol goede moed en met een idealistische blik aan je carrière. Je verwacht de touwtjes steeds in handen te houden: elke les moet perfect gaan, je wil van alles op de hoogte zijn en steeds een antwoord bieden op alle vragen van je leerlingen. De leerstof moet erdoor vliegen, soms een beetje haastig, maar jij gaat er ten volle voor. Maar kijk, net daarom merk je niet dat jouw passie voor je vak eigenlijk je valkuil is geworden. Want tijd voor jezelf, die neem je wel als alles klaar is, hé?
Blijven zwemmen
Als je even terugblikt op je carrière in het onderwijs, kan je er niet omheen dat het vak steeds evolueert, verandert en blijvend in beweging is. Vergelijk het met de zeestromingen: het heeft geen zin om er tegenin te zwemmen, want zo geraak je geen meter vooruit en verspil je alleen maar kostbare energie. Dus wat doe je? Je laat je meevoeren met de stroming. Je past je zwemstijl aan - dat moet wel, anders verdrink je. Het is niet makkelijk en het vergt wat extra tijd en moeite. Maar het lukt wel, hé? En straks, ja, straks zal je wel wat tijd voor jezelf nemen.
Twintig paar ogen
Dan sta je voor de klas. Twintig paar lieve kleine ogen naar jou gericht. Twintig totaal verschillende kinderen, want er zijn er geen twee op de wereld die dezelfde noden hebben. Er zijn zoveel verschillen in cultuur, waarden en normen waar je rekening mee moet houden. Kinderen met verschillen in kennen en kunnen, in interesses en passies. Kinderen met zorgen en kinderen zonder zorgen.
Zeg eens: als juf of meester heb jij vast al eens wakker gelegen omdat je je zorgen maakt om een leerling uit je klas. Misschien overvalt het je wel maandelijks, wekelijks en lig je op den duur bijna elke nacht te piekeren. Want je nu even inspannen voor dit kind zou toch heel wat kunnen helpen? Wie weet maak je zo het verschil in zijn of haar leven? En straks, ja, straks zal je wel wat tijd voor jezelf nemen.
Maar uiteindelijk…
Maar uiteindelijk is er altijd wel iets te doen of weer een ander probleem om over te piekeren. En die ‘tijd voor jezelf’? Die wordt steeds vooruit geschoven en komt er niet van. Een herkenbaar verhaal bij veel leerkrachten, maar ook iets waar je niet open over durft praten. Want de mensen rondom je zeggen: je hebt toch veel vakantie, hoe kan je job als leerkracht dan zwaar zijn?
Leerkracht zijn is zo’n mooi beroep. Ik sta zelf nog elke dag met veel plezier in de klas en zal altijd van mijn carrière in het onderwijs genieten. Maar vanuit mijn ervaring - en mijn eigen zwakke momentjes - begrijp ik ook heel goed met welke uitdagingen je als leerkracht geconfronteerd wordt. Ik kan met je (mee)praten en je op een hele persoonlijke manier begeleiden, met aandacht voor zowel de lichtpuntjes als de valkuilen in onze job. Daarom bied ik loopbaancoaching voor leerkrachten aan.
Tijdens de eerste sessies loopbaancoaching voor leerkrachten investeren we onze tijd in de huidige situatie omschrijven én uitstippelen waar je naartoe wil. Waarom? Zodat je goed kan aanvoelen wanneer je de gewenste situatie echt bereikt hebt. We bekijken: wat werkt er wel en welke talenten heb je daarvoor ingezet? Wat beteken jij voor je leerlingen en hoe heb je het verschil gemaakt? We focussen dus vooral op het positieve en kijken vooruit.
Nadien analyseren we samen jouw behoeftes: wat zou jij nu het liefste willen? Van daaruit bepalen we wat je moet leren of veranderen om daar te geraken. Stap voor stap bewandelen we de weg naar meer welzijn in je job, want als gepassioneerde leerkracht verdien je dat écht. En die tijd voor jezelf? Die leer je niet alleen inplannen, maar ook ten volle omarmen.
Kommentare